donderdag 29 september 2016

Tekenfilmpje maken, dansende mannetjes en geluid

De leerlingen van het 4de leerjaar werkten deze week verder rond het thema 'Tekenfilm'.
Na het flipboekje van vorige week gingen ze aan de slag met de app Animatic op de iPads.
Met deze app kan je je eigen tekenfilm maken. Het is echter niet zo simpel maar toch haalden we enkele leuke resultaten. Bekijk het filmpje hieronder maar even.




De leerlingen van het 5de leerjaar begonnen aan een nieuw experiment. Ze maakten een mannetje uit papier. Dat mannetje versierden ze met leuke en kleurrijke motieven.
Volgende week gaan we met de iPads aan de slag om het mannetje te laten bewegen via een stoplotion filmpje. Ik ben alvast benieuwd naar de resultaten.

       

De leerlingen van het zesde leerjaar deden deze week ook iets met een tekenfilm. Ze kregen via een een QR-code een tekenfilmpje van youtube voorgeschoteld. Het geluid van de iPad as afgezet, want de leerlingen kregen als taak om zelf na te denken over de geluiden en de dialogen. Vol enthousiasme gingen de kinderen aan het werk. Ik ben benieuwd welke resultaten we uiteindelijk gaan krijgen. Wordt absoluut vervolgd. Hier kan je alvast het originele filmpje zien.


     
     



maandag 19 september 2016

De wereld van de tekenfilm

Deze week maakten we kennis met de wereld van de tekenfilm.


De meester toonde één van de eerste Mickey Mouse cartoons. We leerden dat het heel veel werk en tekeningen vraagt om een tekenfilm te maken. Voor 1 seconde film, heb je al 24 tekeningen nodig. Bereken zelf dan maar eens hoeveel tekeningen dat zijn voor een langspeelfilm van anderhalf uur.




In het 4de leerjaar maakten we een flipboekje. Dat zijn tekeningetjes die je kort na elkaar doorbladert, waardoor het lijkt alsof ze bewegen. Bekijk het maar even in het volgende filmpje.


In het 5de leerjaar maakten we een thaumatroop. Dat is een ronddraaiende schijf die zo snel beweegt dat het lijkt alsof de twee tekeningen met elkaar versmelten. Dat komt omdat onze ogen trager zijn dan we denken. Onze ogen zien de twee beelden kort na elkaar, maar kunnen dit signaal niet snel genoeg naar onze hersenen doorsturen. Daardoor krijgen onze hersenen die twee beelden tegelijk te zien. Een wetenschappelijk experiment met knappe gevolgen dus. Bekijk het maar eens in het filmpje.




Ijverig aan het werk.

Het raam gebruiken we als lichtbak.
Het 6de leerjaar werkt deze week verder aan hun pixelkunst. Met gekleurde papiertjes hangen we C01 vol met de uitvergrotingen van onze eigen kunstwerken. Hieronder vind je foto's van de voorontwerpen, de kunstenaars aan het werk en de uiteindelijke resultaten in een filmpje.
Veel plezier!






Zelf aan de slag als programmeur

Deze week gingen we zelf aan de slag als programmeur.

In het 4de leerjaar maakten we een heus computerspel met de app 'Sketch Nation'.
In deze app kunnen we kiezen tussen een heleboel spelletjes. Hun structuur ligt op voorhand vast, maar hoe ze er uit zien, dat kiezen we zelf. Je tekent je eigen achtergrond, speler, ...
Zodra je alles hebt ingegeven, kan je je eigen spelletje spelen.

Meer info vind je in dit filmpje:



In het 5de leerjaar gingen we aan de slag met 'Lightbot'.
Met deze app leerden we hoe we via een beperkt aantal commando's om een robot een parcours te laten afleggen. Niet alleen bij het robotje, maar ook bij ons ging er al snel een lichtje branden. Programmeren is moeilijker dan je denkt!

Meer info vind je in dit filmpje:


https://vimeo.com/146915827

In het 6de leerjaar ontwierpen we onze eigen pixeltekening. Dit deden we op papier met kleurpotloden. Het kan ook met de app 'Pixel Art'.

Programmeren kan je leren

Deze week werkten de kinderen van het 4de, 5de en 6de leerjaar rond het thema 'programmeren'.

We startten met ons in te leven in de wereld van een computer.

Voorlopig gebeurde dat nog un-plugged, zonder hierbij technologie te gebruiken.

In het 4de leerjaar leerden de kinderen binair tellen. Binair is eigenlijk de taal die de computer spreekt. We leerden hoe de computer door een combinatie van nullen en enen instructies krijgt en uitvoert. Een computer moet dus erg snel kunnen rekenen.

In het 5de leerjaar leerden we meer over robottaal. De leerlingen moesten zich inleven in een robot. De instructies die ze mochten en konden opvolgen waren erg beperkt. Toch slaagden hun 'programmeurs' er perfect in de opdracht door de 'robot' te laten uitvoeren.

Het 6de leerjaar leerde via een code om beelden samen te stellen uit pixels. Pixels worden door de computer gebruikt om beelden weer te geven.